Llibre de text. Paraules i lletres. Editorial Marfil
CONTINGUTS DE COMPRENSIÓ DEL TEXT
1. La coherència del text
a) Descriure el tema i delimitació de les parts del text
1r trimestre • Estructura temàtica [ UNITAT 2: pàg. 67-69] Exercicis [UNITAT 2 pàg. 70-73]
2n trimestre • Progressió temàtica [UNITAT 3: pàg. 106-107 Exercicis 1, 2, 3, 4]
b) La redacció del resum
1r trimestre- 2n trimestre• Resumir el contingut d’un text [UNITAT 3: pàg. 113-115 Exercicis 11,12,13,14,15]
2. Identificar la tipologia textual especificant els trets que apareixen al text.
1r trimestre- 2n trimestre • Àmbit d’ús • Gènere • Finalitat • Tipologia textual dominant – esquemes textuals secundaris. • Característiques principals segons el text: expositiu,argumentatiu, narratiu o instructiu. • Funcions lingüístiques
3. Identificar el registre (formal/informal) i la varietat geogràfica.
2n trimestre • Les varietats lingüístiques. L’estàndard [UNITAT 5: pàg. 190-196 Exercicis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12]
4. Les veus que participen en una situació comunicativa
2n trimestre • La polifonia [UNITAT 5: pàg. 197-198 Exercicis 13, 14, 15, 16] • El discurs reportat i la intertextualitat [UNITAT 5: pàg. 199-201 Exercicis 17, 18, 19, 20]
5. La modalització i la impersonalitat
2n trimestre • La modalitat oracional [UNITAT 6: pàg. 243-244 Exercicis 3, 4, 5]• Modalització i impersonalitat [UNITAT 6: pàg. 244-247 Exercicis 6, 7, 8]
6. La connexió
2n trimestre • Classificació dels connectors [UNITAT 6: pàg. 241-242 Exercicis 2]
CONTINGUTS D’ANÀLISI LINGÜÍSTICA DEL TEXT
1) Qüestions sobre aspectes bàsics de pronúncia:
1r trimestre • La pronúncia dels sons vocàlics [UNITAT 1: pàg. 48-49-50-51; UNITAT 2: pàg. 91-92-93- 94] • Pronúncia de les consonants oclusives i el parell [b] [v] [UNITAT 3: pàg. 136-140]
2n trimestre • Pronúncia de les consonants vibrats o ròtiques i les nasals [UNITAT 4: pàg. 174-179] • Pronúncia de les consonats alveolars fricatives i africades [UNITAT 5: pàg. 221-226]
2) Qüestions sobre aspectes sintàctics i discursius:
1r trimestre • Morfologia: la formació de mots (UNITAT 1); els quantificadors (UNITAT 2); les preposicions: canvi i caiguda (UNITAT 3) • Sintaxi: sintagmes i combinacions (UNITAT 1); Combinació de pronoms febles. El manteniment de la referència (UNITAT 2) Oració simple i composta: classes d’oracions segons la modalitat (UNITAT 3).
2n trimestre • Morfologia: Conjugació verbal (UNITAT 5). L’infinitiu, el gerundi i el participi (UNITAT 6). Les perífrasis verbals (UNITAT 7)
Sintaxi: L’oració composta: Juxtaposició i coordinació (UNITAT 3). La subordinació. Les oracions subordinades substantives (UNITAT 4). Les oracions subordinades adjectives (UNITAT 5 )
3) Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia:
1r trimestre • Els camps semàntics (UNITAT 1) • Sinonímia i antonímia (UNITAT 2)
• Barbarismes. Polisèmia i homonímia (UNITAT 3)
2n trimestre • La interferència lingüística (UNITAT 5) • La freseologia (UNITAT 6) • La terminologia (UNITAT 7)
PREGUNTES D'EXPRESSIÓ I REFLEXIÓ CRÍTICA
a) Continguts de literatura:
1r trimestre
• TEMA 1. Explica en quina mesura el context sociopolític dels anys posteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció literària narrativa de l’època. [UNITAT 3 pàg. 116-120]
• TEMA 2. Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor. [UNITAT 3 pàg. 125-127]
• TEMA 3. La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què. [UNITAT 3 pàg. 121-124]
• TEMA 4. Què destacaries de la narrativa dels anys 70 fins a l’actualitat? Reflexiona, sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context sociocultural. [UNITAT 7 pàg. 287-289]
• TEMA 5. Explica en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa. [UNITAT 7 pàg. 290-292]
2n trimestre
• TEMA 15. Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època. (UNITAT 5 Pàg. 202-208 Exercicis 3,4,5,6,7,8,9))
• TEMA 16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho. (UNITAT 7 Pàg. 293-296 Exercicis 10, 11,)
• TEMA 6. Descriu les tendències més rellevants de la poesia en el període que va des de la postguerra fins a finals dels anys 70. (UNITAT 4)
• TEMA 7. Explica les aportacions de Vicent Andrés Estellés al gènere poètic. (UNITAT 4)
• TEMA 8. Explica les característiques més importants de la producció poètica de Salvador Espriu. (UNITAT 4)
• TEMA 9. Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual. (UNITAT 5)
• TEMA 10. La poesia de Miquel Martí i Pol ha aconseguit un gran ressò social. Explica-ho i raona-ho. (UNITAT 5)
b) Pregunta oberta
Durant el segon trimestre la pregunta oberta es basarà en algun aspecte relacionat amb els temes treballats al primer trimestre i amb els del segon que a continuació es relacionen:
1r trimestre • L’estandardització lingüística. Conseqüències sociolingüístiques (UNITAT 1) • La normativització, la codificació. Present i futur de l’estandardització (UNITAT 2) • El present de l’ús social de la llengua (UNITAT 3)
2n trimestre • La diversitat lingüística a Espanya i a Europa (UNITAT 4) • La diversitat de situacions sociolingüístiques (UNITAT 5) • El canvi lingüístic: les paraules noves o neologismes (UNITAT 6)
LLIBRE DE LECTURA:
1r trimestre. Ferran Torrent, “El bulevard dels francesos”. Editorial Columna
2n trimestre. Quim Monzó. “Olivetti, Moulinex i Chateau et Maury”. Quaderns Crema
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada